Motorové lokomotivy ř.742 ex T 466.2
Vítejte na stránce fotozeleznice.websnadno.cz v sekci Motorové lokomotivy ř.742 ex T 466.2
Lokomotivy řady 742 (původním označením T 466.2), byly v letech 1977 až 1986 vyráběny v lokomotivce ČKD Praha. Jedná se o čtyřnápravové motorové lokomotivy kapotového uspořádání s elektrickým přenosem výkonu, určené pro nákladní dopravu a posun, jejichž konstrukce vychází z řady 740.
Lokomotivy dostaly v provozu řadu přezdívek, často užívaných jen místně; z nich nejrozšířenější je zřejmě kocour nebo bangladéška / bangle (podle plánovaného exportu podobných lokomotiv do Bangladéše).
Celkem bylo v devíti sériích dodáno ČSD 453 lokomotiv, dalších 41 lokomotiv pak odebral československý průmysl. Jde tak o největší sérii lokomotiv jednoho typu, vyrobenou v ČKD pro tuzemsko. Jako na prvních motorových lokomotivách v Československu na nich bylo zkoušeno dvojčlenné řízení, prvními byla v roce 1978 děčínská dvojice lokomotiv T 466.2047 a 048, později byly zásuvky dvojčlenného řízení montovány na všechny nově vyrobené lokomotivy počínaje druhou sérií (od inv. č. 061). Tímto způsobem mohly nahradit i výkonnější stroje řad 751, 753 nebo 781, navíc díky nižší nápravové hmotnosti mohly jezdit i po tratích s lehčím svrškem, kam těžké lokomotivy např. řady 781 ani neměly přechodnost. Pro možnost použití v traťové službě (především na nákladních vlacích) byl upraven nápravový převod a maximální povolená rychlost lokomotivy zvýšena na 90 km/h. Díky tomu řada 742 disponuje nižšími tažnými silami než 740, zato je však univerzálnější. Lokomotivy nejsou vybaveny žádným zařízením pro vytápění vlakové soupravy, přesto jsou příležitostně nasazovány i do osobní dopravy jako náhrada za motorové vozy (především v letním období, kdy není potřeba soupravy vytápět). V 90. letech byly z důvodu nedostatku jiných vhodných hnacích vozidel na některé z nich dosazeny zásuvky pro ovládání dveří a nabíjení baterií přípojných vozů, např. Btax780.
Zdroj inormací: Wikipedie
Staré označení ČSD | T 466.2 |
Tovární označení | 1435 Bo´Bo´ 880 |
Základní údaje | |
---|---|
Výrobce | ČKD |
Rok výroby | 1977–1986 |
Počet vyrobených kusů | 494 |
Provozovatel | (ČSD, ŽSR, ZSSK), ČD, ČDC, ZSCS, privátní dopravci |
Období provozu | 1977–dosud |
Výkon prvotního motoru | 883 kW |
Maximální tažná síla | 192 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Hmotnost a rozměry | |
Hmotnost ve službě | 64 t |
Délka přes nárazníky | 13 600 mm |
Minimální poloměr projížděných oblouků |
80 m |
Rozchod kolejí | 1 435 mm |
Parametry pohonu | |
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Typ spalovacího motoru | K 6 S 230 DR |